Quan llums, música i soroll maten la fauna salvatge
La pèrdua de la biodiversitat
La mort de gaseles per estrès en un festival revela una situació nova de risc
L’ Estació Experimental La Hoya del CSIC, centre de cria en captivitat de fauna salvatge en perill, ha denunciat la mort de quatre gaseles i un arruí a conseqüència de l’“estrès i l’agitació” provocats pels concerts d’un festival de música organitzat entre el 19 i el 22 de juny per l’Ajuntament d’ Almeria a prop d’aquest enclavament que acull espècies en perill d’extinció.
La mort d’aquests animals ha provocat un enfrontament entre responsables del CSIC i l’Ajuntament d’ Almeria. I ha posat sobre la taula els riscos per a la fauna que poden comportar certes celebracions amb sorolls estridents en espais a l’aire lliure. Els experts consultats jutgen que no es pot dir que hi hagi un problema general de convivència entre els concerts a l’aire lliure i la fauna salvatge a Espanya. Tot i això, la proliferació d’aquests esdeveniments a l’estiu (festivals a l’aire lliure, foc artificials...) pot ocasionar danys en la fauna i alteracions al medi natural, i donar lloc a molèsties diverses si no se n’avaluen abans els possibles efectes, segons alerten.
Anna Mulà, experta en dret dels animals, assenyala que la llei de Benestar Animal del 2023 faculta que es puguin prohibir els actes que posin en risc els animals salvatges en captivitat.
A Espanya, diverses celebracions, com l’espectacle pirotècnic celebrat el 18 de febrer a l’espai naturalitzat de Madrid Río (amb assistència de 20.000 persones) va aixecar polèmica per l’impacte que podrien tenir sobre els ocells els més de 300 quilos de pólvora que van explotar. A Catalunya, altres concerts celebrats temps enrere van motivar queixes dels veïns.
Però els fets d’ Almeria són diferents. La veterinària de l’ Estació Experimental del CSIC, Sonia Domínguez, ha denunciat que les morts dels cinc animals van tenir lloc per “un avortament”, “desatenció materna d’una de les cries” i “lesions traumàtiques” a causa de l’estrès i l’agitació provocats pel festival.
Tres dels exemplars morts eren gaseles mohor (entre elles, una cria de pocs dies i una altra a punt de parir), animal catalogat com en perill crític d’extinció, segons la Llista Vermella de la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura ( UICN). La finca La Hoya serveix de suport als programes del CSIC de conservació d’ungulats nord-africans en perill d’extinció. Per això, a més de la gasela mohor, acull exemplars de gasela de Cuvier, gasela dorcas sahrauí i arruí sahrauí, amb els quals s’han d’efectuar reintroduccions al nord de l’ Àfrica.
Els experts demanen que s’avaluïn abans els macroconcerts per evitar danys o que es reubiquin
Teresa Abáigar, directora de l’ Estació Experimental de Zones Àrides ( EEZA-CSIC), explica a aquest diari que està demostrada la relació entre el soroll al concert i la mort de les gaseles i l’arruí. “ Portem molts anys treballant amb aquests animals, i els coneixem bé perquè els cuidem des de fa més de 50 anys; disposem d’estudis que corroboren aquests impactes”, comenta. Les gaseles són molt sensibles a qualsevol pertorbació i mostren gran incapacitat d’adaptar-se a canvis bruscos, que desencadenen alteracions fisiològiques i hormonals. El soroll (ones que es transmeten a l’ orella interior i provoquen danys) no és l’únic element que altera la tranquil·litat d’aquests animals. L’inici d’un concert i el seu desenvolupament tenen altres efectes (explosió inicial, llums, cridòria, aplaudiments...), als quals no estan familiaritzats els animals. “Com a herbívors, són espècies presa i tenen les oïdes molt aguditzades”, afegeix Abáigar. Les gaseles han caigut en una trampa evolutiva; animals hipersensibles, el seu sentit d’alerta està permanentment activat, per això el terrabastall d’un concert musical és una “cascada d’ esdeveniments”, diuen els zoòlegs del CSIC.
L’Ajuntament d’ Almeria replica que els concerts no van passar dels 65 decibels; que es van prendre mesures per garantir un “baix impacte sonor”; que es va fer servir un limitador calibrat perquè no se superessin els 92 decibels (equivalent al so del trànsit a la ciutat o en una autovia), i que aquest limitador “ni tan sols es va activar. “En cap moment no s’ha arribat a cap mena de llindar que excedís ús autoritzat per la gerència d’ Urbanisme al parc de La Hoya”, diu D iego Cruz, regidor de Cultura (PP). El concert es va celebrar darrere del turó de l’ Alcazaba de Almería, a pocs metres de les instal·lacions per a aquests animals.
Anna Mulà recorda la responsabilitat en què poden incórrer les administracions si no són acurades a l’hora d’autoritzar festejos que siguin perjudicials per a la fauna, ja que “això xoca frontalment amb el deure que tenen aquestes mateixes administracions de protegir la fauna silvestre, vetllar per la seva conservació i evitar-ne el patiment”. “La solució en molts casos pot ser la cancel·lació o el trasllat del festival”, assenyala Mulà, portaveu d’ Intercids, que agrupa els operadors jurídics a favor dels animals.
El 2020, l’Ajuntament d’ Almeria també va promoure un festival de música. Però llavors, després de les queixes del CSIC, el concert va ser ressituat. Aquest any es va demanar també una reubicació del festival, tot i que no hi ha hagut la mateixa resposta favorable.
L’alcaldessa d’ Almeria, María del Mar Vázquez, va defensar dies enrere que la celebració dels concerts, incloent-hi el festival flamenc de mitjans de juliol, era “compatible “ amb el centre de rescat. “No vam demanar que se suspengués el festival, sinó que simplement es canviés de lloc, ja que a Almeria hi ha molts espais i esplanades boniques per fer-ho”, recalca Abáigar.
“Això ens ha de servir de lliçó davant un risc en potència. que pot afectar ocells i mamífers sobretot. Aquí no parlem de flautes, violins i pianos, sinó de sorolls estridents i altaveus potents”, diu Carmen Méndez, presidenta de l’ Associació de Defensa dels Drets dels Animals ( ADDA).
L’Ajuntament d’Almeria responque els concertsno van superarels 65 decibels
Santiago Martín Barajas, d’ Ecologistes en Acció, assenyala que el risc dels impactes que poden ocasionar aquests festivals “és creixent”. L’opinió generalitzada és que, abans que s’autoritzin aquests macroconcerts, cal fer una avaluació de tots els possibles impactes per prevenir els danys.