El foc misteriós

Opinió

Les setmanes prèvies a les eleccions presidencials argentines del 22 d’octubre han accelerat l’es­perit combatiu de les organitza­cions feministes. L’ideari reaccionari de Javier Milei ha cohesionat recels intestins contra la promesa del candidat d’eliminar el Ministeri de la Dona i derogar la llei d’interrupció voluntària de l’embaràs. El populisme i l’egolatria del personatge, amplificats fins al paroxisme, han mobilitzat fins i tot la curiositat dels que no coneixem l’Argentina. Per sort, podem accedir als retrats literaris, que completen els excel·lents perfils periodístics que n’expliquen l’origen, l’evolució i els mètodes. Al llibre Galería de celebridades argentinas (Libros del Zorzal), la novel·lista i assagista Pola Oloixarac inclou dos retrats sulfúrics d’aquest individu. En temps d’immediatesa audiovisual, el retrat literari és un luxe. Ens retorna a la percepció pictòrica i activa mecanismes reflexius que enriqueixen l’eficàcia de la mirada. Aquí, Josep Maria de Sagarra i Josep Pla van apujar el llistó del retrat literari i, a l’Argentina, existeix una sòlida tradició que, recentment, ha quedat expressada al Yo recordaré por ustedes de Juan Forn (Ed. Seix Barral) o en aquesta galeria feliçment corrosiva d’Olai­xarac.

Josep Maria de Sagarra i Josep Pla van apujar el llistó del retrat literari i periodístic

el ultraliberal Milei acelera su campaña para asaltar la Casa Rosada

Tres perles sobre Milei i, per extensió, sobre la vigència del retratisme de tradició escrita. Primera: “ Milei vive una vida casta junto a sus cinco perros, sus “hijos de cuatro patas”. No se acerca al sexo opuesto ni por la via perruna: no tiene hembras”. Segona: “ Milei no es el candidato de la derecha: es el candidato de la neurodivergencia. Es un hombre que, a falta de atención médica, encontró atención mediàtica”. I tercera: “ El show de Milei es irresistible porque tiene un brillo patológico auténtico: es el . La riquesa de matisos d’un perfil literari s’imposa gràcies a la precisió en les dades –sovint desateses per una presumpció d’estil autocomplaent–, la perspicàcia i el talent de posar-se al servei d’una intenció crítica. Una intenció de recerca d’un distanciament que, fins i tot quan estableix codis de denúncia, ha de deixar créixer els arguments (d’adhesió, discrepància o irrefutabilitat) sense asfixiar-los ni transformar-los en supositoris doctrinals. Si estimeu o us fascina l’Argentina, no us perdeu aquesta galeria en què sovint apareixen celebritats monstruosament genuïnes com Milei. I com sempre que es parla de l’Argentina, reneix el record de la nit en què el periodista Felipe Mellizo va llegir, al final del telenotícies de La 2 i en plena guerra de les Malvines, el poema de Jorge Luis Borges ( Oda escrita en 1966 ) que inclou aquests versos que encara esgarrifen: “Nadie es la patria, pero todos lo somos, / Arda en mi pecho y en el vuestro, incesante, / Este límpido fuego misterioso”.

Etiquetas
Mostrar comentarios
Cargando siguiente contenido...